تبلیغات
مهندسی پزشکی - برنامه آموزشی دوره كارشناسی ارشد ناپیوسته رشته مهندسی پزشكی (بیوالكتریك)

برنامه آموزشی دوره كارشناسی ارشد ناپیوسته رشته مهندسی پزشكی (بیوالكتریك)

نویسنده :مازیار سلیمی
تاریخ:جمعه 1 آبان 1388-04:17 ب.ظ

 1- تعریف رشته و مقطع مربوطه

نام رشته: مهندسی پزشكی (بیوالكتریك) Biomedical Engineering (Bioelectric)

تعریف: رشته مهندسی پزشكی شاخه‌ای از تلفیق علوم پایه، مهندسی و پزشكی است كه در بكارگیری مهارتهای مهندسی در علوم پزشكی بمنظور حمایت و توسعه خدمات تشخیصی، درمانی منطبق با اصول علمی فعالیت می‌نماید.

مقطع تحصیلی: كارشناسی ارشد ناپیوسته (M.Sc.)

2- تاریخچه رشته و پیشرفتهای جدید

رشته مهندسی پزشكی (بیوالكتریك)، یكی از گرایشهای كاربردی مهندسی پزشكی است كه سابقه چند دهه ارائه در دانشگاههای معتبر دنیا دارد. اولین برنامه آكادمیك این رشته در دهه 1950 میلادی در دانشگاه John Hopkins و سپس دانشگاه Pennsylvania و دانشگاه Rochester ارائه شد. در سال 1973 دانشگاه پنسیلوانیا، با شامل نمودن فعالیتهای دیگر بالینی در این رشته آن را گسترش داد. در اواخر دهه 60 و اوایل 70، پیشرفتهای سریعتری در این رشته با حمایت مؤسسه بهداشت ملی آمریكا NIH انجام شد كه موجب پیدایش نسل دوم برنامه مهندسی پزشكی در دانشگاههایی نظیر Boston در 1966، دانشگاه Case Western Reserve در ایالت اوهایو آمریكا در 1968 و غیره گردید. در دهه 80 و تا اوایل دهه 90، تعداد بخشهای ارائه دهنده این رشته به تدریج ولیكن به كندی افزایش یافت و به بیش از 90 بخش رسید. پس از تأسیس مؤسسه ملی تصویربرداری پزشكی و بیومهندسی National Institute of Biomedical Imaging & Bioengineering در NIH پیشرفت بزرگی در این برنامه صورت گرفت. از آن پس نیز، باتوجه به پیشرفت فناوریهای جدید در زمینه تشخیص و درمان، متخصصن این رشته در طراحی، توسعه و بكارگیری این تجهیزات نقش بسزایی را بعهده دارند. در ایران برای اولین بار كارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه صنعتی شریف در سال 1366 برقرار گردید. در سال 1378 اولین دوره دكتری در دانشگاه امیركبیر اجرا گردید. در سال های بعد دوره‌های كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری در دیگر دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی گردید. با توجه به نیاز بخشهای بهداشت و درمان به متخصصین مهندسی پزشكی بالینی، در سال 1376 اولین دوره كارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشكی در دانشگاه علوم پزشكی تهران آغاز گردید. در سالهای بعد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و سپس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان نیز مجری این دوره گردیدند.

3- ارزشها و باورها

ارزشها و باورهای این رشته براساس انسان سالم «محور توسعه پایدار» و نیاز به وجود نیروی تخصصی عالم در آموزش و بكارگیری فناوریهای نوین مهندسی پزشكی است.

از آنجا كه علوم پزشكی به منظور حفظ ارزشهای انسانی پایه‌گذاری شده است. تحقق آن تربیت و همكاری متخصصین در بهره برداری و توسعه فناوریهای نوین می‌باشد.

4- رسالت

تربیت نیروی كارآمد مهندسی پزشكی دانش مدار بعنوان عضوی از مجموعه كادر بیمارستانی و مراكز آموزشی درمانی تحقیقاتی است كه قادر به ارزیابی و انتخاب و نظارت در بكارگیری فناوری، آموزش كاربری و مدیریت اطلاعات فنی و استاندارد نمودن كاربری سیستمهای فنی پزشكی بیمارستانی بمنظور استفاده بهینه از تجهیزات در درمان بهتر بیمار و تحقیقات بالینی باشد. این رشته بعنوان رشته میان رشته‌های مهندسی و پزشكی بعلت تلاقی افكار و تجارب افزایش كارآیی و بهره وری سیستم ها و فرآیندهای تشخیصی درمانی و بهداشتی را به همراه دارد.

5- چشم انداز

تربیت نیروی كارآمد (كارشناسی ارشد) مهندسی پزشكی از طریق آموزش فعال و استفاده بهینه از فن‌آوری پزشكی، مراكز آموزشی درمانی تحقیقاتی با افزایش بهره‌وری در ارتقاء كیفی این مراكز، منجر به افزایش سطح سلامت عمومی كشور و توسعه پایدار خواهد شد.

6- اهداف كلی

تربیت نیروی كارآمد و ماهر بمنظور:

- افزایش اطلاعات فنی از طریق آموزشهای كاربردی پرسنل مراكز بهداشتی درمانی

- فناوری اطلاعات تجهیزات با همكاری پزشكان، پرستاران، تكنسین‌ها و كاربران تجهیزات

- ارزیابی، نیازسنجی، انتخاب و نظارت در بكارگیری بهینه و صحیح فناوریهای نوین

- مدیریت تعمیر و نگهداری، توسعه تجهیزات پزشكی

- كمك به ارتقاء كیفی و كمی تشخیص و درمان بیماران و تحقیقات بالینی

7- نقش دانش آموختگان

نقش آنها عبارتست از مدیریتی، آموزشی، پژوهشی در سیستم‌ها در راستای ارتقاء كیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی.

8- وظایف حرفه‌ای دانش آموختگان (Task Analysis)

وظایف مدیریتی:

- مدیریت خدمات رسانی: نظارت بر ساختار سازمانی بخش تجهیزات پزشكی، الزامات كاركنان فنی، سیاستها و روشها، الزامات و تسهیلات لازم برای خدمات رسانی.

- مدیریت فناوری تجهیزات پزشكی: ایجاد توسعه و نگهداری سیستم رایانه‌ای، مشاوره فنی در ارتباط با سفارش خرید و نیاز سنجی تجهیزات پزشكی، نظارت بر نصب، راه اندازی، نگهداری، به روز آوری امكانات و تجهیزات بیمارستانی، برنامه ریزی و ارزیابی فناوری (ارزیابی و برنامه ریزی درباره ایمنی، كارایی، عملی بودن، شاخصهای كاربرد، هزینه و مقرون به صرفه بودن فناوری تجهیزات پزشكی).

- مدیریت ریسك: همكاری با مهندسین ناظر جهت اطمینان از فضا سازی مناسب برای تجهیزات و لوازم موردنیاز در نوسازی و بازسازی مراكز درمانی، نظارت جهت اطمینان و تایید تطابق تجهیزات پزشكی با استانداردهای ایمنی مربوطه و نحوه كاربرد تجهیزات، حصول اطمینان از انجام شدن وظایف درمانی بطور مناسب.

وظایف آموزشی:

- آموزش كادر مراكز درمانی شامل پزشكان، پرستاران و پیراپزشكان در بكارگیری بهینه تجهیزات و رعایت استانداردها و الزامات بكارگیری.

- آموزش به منظور حفظ سطح بالایی از صلاحیت فنی كاركنان، دانشجویان، پزشكان و دستیاران.

- آموزش و بستر سازی استفاده از فناوی نوین پزشكی در تشخیص و درمان باتوجه به پیشرفت سریع و روز افزون سیستم‌های تشخیصی و درمانی.

وظایف پژوهشی:

- پژوهش در طراحی، بهینه‌سازی، تست و آزمون بالینی تجهیزات بیمارستانی با همكاری كادر بالینی مربوطه.

- پژوهش در جهت توسعه تجهیزات پزشكی و روشهای جدید تشخیصی و درمانی براساس نیاز و درخواست بخش بالینی.

وظایف تولیدی:

- تولید تجهیزات (سخت افزاری و نرم افزاری) و ملزومات پزشكی.

9- استراتژی‌های اجرایی برنامه (استراتژی‌های كلی آموزشی)

- استراتژی تلفیقی دانشجو یا استاد محوری برحسب نوع درس و شرایط،

- بكارگیری نیروی انسانی چند پیشه و میان رشته‌ای

- آموزش در محیط كار واقعی (بالینی)

- ایجاد آموزش فرا رسانه و چند رسانه‌ای در محیط بالینی

- توسعه و بكارگیری فنآوری برتر در پزشكی (نانو فناوری، فناوری داده‌ها)

10- شرایط و نحوه پذیرش دانشجو

داوطلبان ورود به كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی باید ضمن دارا بودن شرایط كلی ورود به دوره‌های آموزش عالی، شرایط خاص ذیل را احراز نمایند:

1) دارا بودن مدرك كارشناسی در یكی از رشته‌های ورودی قابل قبول برای شركت در امتحان كه عبارتند از:

- كارشناسی رشته‌های فنی و مهندسی

- كارشناسی رشته‌های علوم پایه

- دكترای عمومی پزشكی – دندانپزشكی – داروسازی

- كارشناسی رشته های گروه های پزشكی و پیراپزشكی

2) موفقیت در آزمون ورودی شامل مواد امتحانی مشروح در بند ذیل.

مواد امتحانی و ضرایب

1- ریاضیات و آمار                                            ضریب 2

2- فیزیك پزشكی و مهندسی پزشكی                   ضریب 2

3- فیزیولوژی و آناتومی                          ضریب 1

4- مدارهای الكتریكی                                         ضریب 5/1

5- الكترونیك                                                    ضریب 5/1

6- زبان عمومی                                      ضریب 2

وجود نقص عضو در صورت وجود توانایی حركت مانع از پذیرش در رشته و تداوم آن نمی‌باشد.

11- رشته های مشابه جدید در داخل كشور

مهندسی پزشكی بیوالكتریك

12- رشته های مشابه جدید در خارج كشور

مهندسی بالینی، مهندسی پزشكی (بالینی)

13- شرایط موردنیاز برای راه اندازی رشته

براساس ضوابط و شرایط شورای نظارت، ارزشیابی و گسترش دانشگاههای علوم پزشكی كشور.

14- موارد دیگر (مانند بورسیه شدن دانشجویان...)

وجود ندارد




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Can you grow taller with exercise?
دوشنبه 16 مرداد 1396 08:15 ب.ظ
If you are going for best contents like I do, only pay a quick visit this site all
the time because it offers feature contents, thanks
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 05:26 ب.ظ
Good post! We will be linking to this great content on our site.
Keep up the good writing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo